Lai top gaisma
Pēdējā atgriešanās. Aina Zemdega 1924-2006
iesūtīts: 2007.01.06 02:45
Šī gada 4. aprīlī savu zemes dzīvi beidza dzejniece un mūzikas skolotāja Aina Zemdega. Viņa vēlējās savu pēdējo atdusas vietu atrast ģimenes kapos pie Ārlavas baznīcas, netālu no viņas bērnības un jaunības dzīves vietas - Lubes dzirnavām.
Pāvils Vasariņš,
„Latvija Amerikā”, 2006. gada 7. oktobris
Daiņa Kārkluvalka foto
Šī gada 4. aprīlī savu zemes dzīvi beidza dzejniece un mūzikas skolotāja Aina Zemdega. Viņa vēlējās savu pēdējo atdusas vietu atrast ģimenes kapos pie Ārlavas baznīcas, netālu no viņas bērnības un jaunības dzīves vietas - Lubes dzirnavām.
Ainas sapnis par atgriešanos mājās atkārtoti apliecināts viņas darbos, gan dzejā, gan pirmajā prozas darbā „Toreiz Lubes, dzirnavās" (1979), kas nav ne romāns, ne autobiogrāfija. To vislabāk raksturo pašas autores izvēlētais apakšvirsraksts - Sapnis par īstenību.
Bet jau piecdesmito un sešdesmito gadu mijā, kad doma par atgriešanos tā laika apstākļos dzimtenē trimdā varēja būt tikai ilūzija, Aina Zemdega paredzēja, ka un kā tas notiks. Dzejolī „Pēdējā atgriešanās”:
Zināju -
atgriezīšos no meža puses basām kājām,
ko apvijušas būs sila puķes un sūna…
Pārnākšu ar berzu lapām…
vaivarājiem, paegļu zariem,
rudens krāsu slotām.
Jāslauka būs daudz istabu,
jākvēpina,
Atveriet durvis!
Manas rokas pilnas.
Šī atgriešanās patiesi notika, kad bija pienācis laiks, deviņdesmito gadu sākumā. Sapnis kļuva par īstenību arī literārajā darbā „Toreiz Lubes dzirnavās”, kas ar savu izcilo mākslas valodu saglabāja daļiņu no mūsu vēstures un kultūras, tāpat kā Jaunsudrabiņa ,,Baltā grāmata” un Virzas ,,Straumēni”.
Par īstenību atkal kļuva arī dzejnieces mājvieta - Lubes dzirnavas. Vecās, pussabrukušās
ēkas skaistajā Rojas upes ielokā tika atjaunotas, ūdens atkal šalc plūstot pāri dzirnavu dambim. Šīs vecās dzirnavas ir palikušas dzīvas vien Ainas literārajos darbos.
Dzejniece ir īstenojusi savu sapni par atgriešanos arī citādā veidā. To norāda sen rakstītās rindas:
…aiziet uz iesākumu
un palikt šai vietā.
Šie vārdi gan ietver it kā neatbildētu jautājamu - kur ir šī vieta - dzimtenē vai tālumā, kur ir viņas ģimene un kur pavadīti mūža gadi? Mums jāsaprot, ka šī bija atgriešanās uz visu to, kas viņai bijis tuvs un dārgs, kas bija saglabāts viņas atmiņās un zemapziņā. Tikai Ainas Zemdegas ticība šo garīgo vērtību esībai deva viņai spēku atgriezties iesākuma vietā - tad, kad bija pienācis laiks.
Nāk draugi, nāk tuvinieki atvadīties
Jau dažas dienas pirms paredzētās izvadīšanas laikraksts „Talsu vēstis” veltīja veselu lappusi novadniecei Ainai Zemdegai ar fotogrāfijām iz viņas dzīves un rakstu par atgriešanās motīvu viņas darbos.
Stalta un gaiša stāv senā Ārlavas baznīca. To ietver raksturīgā Latvijas lauku ainava - māju puduri, apstrādāti lauki mežu ielokā. Ārlavas draudze pieminēta hronikās jau sākot ar 1383. gados. Tagadējā mūra ēka ar augsto zvanu torni ir neparasti liela, domāta 500 dievlūdzējiem, celta 1793. gadā.
20. septembrī, saulainā rudens dienā ap baznīcu sāk lasīties bērinieki, gan no vietējās apkārtnes, Lubes pagasta, no Talsiem un Dundagas, kur darbojās dzejas draugu pulciņš. Ainu Zemdegu te pazīst daudzi, no dzejas cēlieniem bibliotēkās un skolās un, protams, no viņas grāmatām.
Drīz pienāk Rakstnieku savienības organizētais autobuss no Rīgas. Ar to ierodas Ainas draugi, dzejnieki un viņas darbu cienītāji, arī viņas audžu krustmeitas no Vangažiem un Siguldas. Izvadīšanai dalībnieku skaitā dzejnieki un literāti Knuts Skujenieks, Lija Brīdaka, Rita Gāle, Astrīda Ivaska, Ilgonis Bērsons, Viesturs Vecgrāvis, Anda Kubuliņa, žurnāla „Karogs” redakcijas darbinieki.
Baznīcā dūc ērģeles, to apgaismo gan saules stari caur augstajiem logiem, gan neskaitāmās svecītes milzīgā senos laikos kaltā greznā kroņlukturī. Pie ieejas uzstādīts plašs fotogrāfiju klāsts, attēlojot Ainas dzīvi no agrās bērnības līdz mūsdienām.
Rita Gāle
Es tevi jūtu vēl
aiz laika ūdeņiem,
Aiz miglas pļavām,
pelēkām un maigām,
Kur soļiem nedzirdamiem
tu vēl staigā.
Tik klusa nāc,
tik klusa projām ej.
Tev pretī pasniedzos,
tu viegli pieskāries,
Bet roku nedevi,
staigāt ietu.
Uz kādu tālu,
nezināmu vietu
Tu miglas ceļā
viena projām ej.
Dievkalpojumu vada prāvests Mārcis Zeiferts - jauns, enerģisks garīdznieks ar dziļu izpratni mūsu paaudzes sarežģītajos dzīves ceļos. Ar Ainu viņš jau ticies vairākkārt pēdējo pāris gadu laikā dažādos pasākumos, kas saistās ar kādreizējā Ārlavas pagasta kultūras vēsturi. Viņš labi pazīst Ainas literāros darbus. Izvadīšanas uzrunu mācītājs iesāk ar Ainas atgriešanos dzimtajās Lubes dzirnavās un viņas dzejoļiem, par malšanu, miltiem, maizi, norādot uz maizes nozīmi - gan dienišķo maizi, gan šo jēdzienu pārnestā nozīmē kā garīgā maize, kas nepieciešama pilnvērtīgai šīs zemes dzīvei un pēc tas.
Tad seko Pāvila Vasariņa pārdomas par Ainas dzīvi un dzeju, uzsverot cik svarīga viņai bija viņas plašā ģimene, gan trimdā, gan dzimtenē, un norādot uz viņas darbu dziļāko nozīmi, kas it sevišķi izpaužas Ainas dzīves gudrības un ticības pilnajā dzejā!
Knuts Skujenieks, pazīstot visas Ainas grāmatas, uztver tās kā vienu lielu piederības un atgriešanās pavedienu.
Lija Brīdaka piemin šo piederības motīvu, kas nepazīst robežas. Ainai interesēja viss, kas notiek dzimtenē - bet, protams, ka atšķirības tālumā dzīvojot, atkārtotā tikšanās un šķiršanās radīja nerimstošu sāpi, kas parādās viņas dzejā.
Rita Gāle, dzejniece, kuru ar Ainu vienoja draudzība no ģimnāzijas gadiem Jelgavā, piemin Ainas iesvētīšanas dienu Ārlavas baznīcā 1944. gadā un nolasa izjustu atvadu dzejoli.
Ilgonis Bērsons, literatūrvēsturnieks, piemin savu pirmo iepazīšanos ar Ainas grāmatu par Lubes dzirnavām un savu pirmo recenziju pār šo darbu.
Viesturs Vecgrāvis, kurš jau daudzus gadus rūpīgi pētījis trimdas latviešu 1iterāturu, norāda uz Ainas dzeju kā dziļas filozofijas izpausmi un nolasa vairākus darbus no krājuma „Viena mūža nepietiek”.
Laikraksta „Talsu vēstis" redakcijas loceklis Dainis Kārkluvalks piemin daudzās tikšanās reizes un Ainas interesi par Talsu rajona literātu devumu un visu, kas saistās ar dzimt novadu. Viņš atzīst, ka Lubes dzirnavas ir kļuvušas ne tikai par atjaunotu ģimenes māju, bet par kultūras, garīguma centru. Viņas prozas un dzejas darbi apliecina garīgo, emocionālo atgriešanos mājās.
Pēdējos sveicienus no Lubes pagasta nodeva tā vecākais Emīls Tālbergs un bibliotekāre Anita Vītola, noliekot lielu, skaistu vainagu ar Ainas dzejoļa tekstu uz platajām lentām.
Atvadvārdus noslēdza ilggadējais draugs Dr. Agnis Štifts ar Rūtas Skujiņas dzejoli. Jāpiemin, ka izvadītāju vidū bija arī Rūtas Skujiņas meita dzejniece Lalita Muižniece un dzejniece Sarma Muižniece.
Urnas iznešanu no baznīcas līdz netālajai ģimenes kapa vietai pavadīja baznīcas zvana skaņas, ierakšanu gan vijoles mūzika, gan ģimenes locekļa Andra Gailīša saksofona solo. Pēc dievkalpojuma un izvadīšanas kapos braucam uz Lubes dzirnavām, lai pavadītu vairākas stundas Ainas sakoptajā un atjaunotajā vidē - plašajā, parkam līdzīgajā dārzā un pirms pusotra gadsimta celtajā dzīvojamā mājā.

Jāpiemin Daiņa Kārkluvalka baznīcā teiktie vārdi: „Tā pārnākt mājās, godinot vecāku un vecvecāku mūžus, var tikai dziļi inteliģents un ļoti mīlošs cilvēks."
Tā nobeidzās šī skaistā un saulainā diena, ne sēru, bet gaišā un atzinības pilnā noskaņā un pateicībā dzejniecei par viņas mums visiem atstāt mantojumu.